01 februari, 2009

Fulländad talkshow

Så där ska en talkshow se ut. Billigt, underhållande och mycket givande.

Där var några av de mest folkkära artister vi har, Rolf Lassgård och Helena Bergström, och Nina Persson, sedan en intervju med roliga författaren/journalisten Hanna Hellquist och sedan en terapeut om föräldrarelationer. Hellquist har skrivit om sin uppväxt med sin tokroliga pappa och plötsligt har de honom på tråden. Tänk om vi hade fått höra Jan Myrdals mamma live om sonens bok, heja. Hellquist såg cool ut, men nervositeten kunde kännas ända in i soffan.
Bra tv.
I redaktionen jobbar nästan bara kvinnor, inte för att det borgar för kvalitet, men så är det i alla fall, och det är ovanligt när det kommer till Svt-produktioner. Som redaktör har de haft det goda omdömet att välja Håkan Lahger, en kille bra på lågmälda succér, och en känsla för fin mix i tv visade det sig nu. Musik-och kulturjournalist, som också skrivit flera böcker, bland annat om kommersiell tv.

Sedan en norrman som programledare. En Fredrik Skavlan. Är det inte märkligt att två av svensk televisions få bra programledare är norska. Har de någon sorts motsvarighet till kommunala musikskolan för blivande programledare?

- Svensk tv har varit en förebild för mig sedan jag började som journalist, så när Svt erbjöd mig att göra en talkshow för svenska tittare kunde jag inte motstå utmaningen, säger 42-årige Fredrik Skavlan, i en intervju på Svts hemsida.

Det är klart att det är kul för Svt att han säger så, men jag undrar lite om han inte ljuger. Norrmännen ser nästan bara svensk tv, det kan ju vara det han menade.

Alla ni som funderar att jobba med tv, gå och sätt dig i publiken, se och lär. Anmäl dig här.

Jag uppskattar verkligen perfekta mediaprodukter, i sin genre. Det är som att mänskligheten går framåt. Alla som gnällt över tv-tablån kan nu sluta gnälla.
Självklart ska jag ändå gnälla. Skavlan var för bra. För bra för en helgkväll.
Det hade kunnat ligga vilken annan dag som helst, utom fredag eller lördag, hade passat bättre. Den typen av fulländad talkshow är omöjlig att sälja in hos sin partner, ungar, polare, morsa och så vidare, en helgkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar