15 februari, 2009

Näthat gick bäst

Nu har jag bloggat i drygt en månad och för att bestämma inriktning på min fortsatta blog ska jag idag analysera vad som fungerat och inte. Intressant är att det är samma gamla grundelement som intresserat folk sedan Shakespeare och de gamla grekerna höll på. Konflikter, relationer och vardagligt mänskliga helst moraliska frågor.

Detta fungerar i min bloggvärld:

1. Näthat. Överlägset bäst gick inlägget om SJ med rubriken Idiotisk SJ-kampanj. En hyfsat onyanserad rubrik med en stark värdering ger läsare, kan jag då konstatera. En rubrik som tangerar näthat. Det var tre gånger fler som läste den dagen, mot alla andra dagar.

2. Aktuell bloggfråga. Mest kommenterat blev inläggen om Liza Marklunds eventuella osanning. Minst två veckor senare än alla andra och ingen stark åsikt ifrågan innehöll de, ändå väckte de känslor och lästes näst flest gånger av alla månadens inlägg.

3. Filantropisk betraktelse. Tredjen mest kommenterat, positivt, även IRL, var inlägget om hur snälla och trevliga farbröder som promenerar tidiigt på morgonen med sina hundar. En enkel vardagsbetraktelse är starkt i bloggvärlden, de flesta bloggar handlar också om detta enkla ämne, visar bloggportalen.

Sämst gick: 1. Den ekonomiska prognosen för i år och nästa. Det skulle man kunna tro att folk ville veta, men jag säger som min gamla chef Per LundsjöE24: "Man kan inte lära folk att älska ekonomi". 2. Att Svt har gjort en bra talkshow gav betydligt färre klick, än om jag hade skrivit att den sög. 3. Det mer politiska snacket om fler höghus gav ungefär noll läsare.

Så här gjordes undersökningen: Jag började blogga i 10 januari och har inte registrerat mig på några bloggportaler. De som läser har hittat mitt ämne via google eller för att den känner mig. Sammanlagt har jag haft 208 läsare sedan starten.

Slutsats: Jag återkommer om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar