29 januari, 2009

Bygg mer på Söder


Bakom mitt hus, i min bakgård, kan det byggas bostäder. Gärna ett riktigt högt hus, med utsikt över Globen i söder och Stadshuset i öst. Kanske ett rött eller gult.

Nej, helt rätt. Jag håller inte med den frifräsar-hyresgästförening som demonstrerade mot bostadsbygge i Plankan, Tanto, Stigberget, Johan-någontings park, Reimersholme och allt vad det var.

Varför ska man inte bygga där? Vill ni låta Ronny och Ragge hänga kvar på sina parkbänkar, de har ju ändå hängt där sedan 30-talet. Eller är ni bara motsträviga?

Byggplanerna handlar inte om att sätta ett hus mitt i Tanto, utan att bebygga en i dag helt ful parkeringsplats och några baracker i närheten som då måste rivas. Plankanparken är ungefär lika mysig som parkeringshuset Elefanten i city, innan ombyggnaden.

Var ska alla människor bo? I förorten, i Norrland eller i Karlstad. Nä, just det. Det vill inte du och det finns andra som inte vill det.

Eftersom jag tycker att alla ska få möjlighet att bo i stan enligt tidigare inlägg, som vill det, måste det byggas fler bostäder. Då måste delar av de allra mest hopplösa och outnyttjade parker bebyggas. Med höga hus.

Stockholm är fortfarande en liten pluttstad, trevlig men liten, här finns massor av plats. Som trekanten precis nedanför det här stängslet utanför mitt vardagsrum. Här kan ni bygga. Det vore trevligt. Här hänger inte ens Ronny och Ragge, bara deras dealare. Han kan nog flytta sina affärer.
Vad tycker du?

1 kommentar:

  1. Japp, bygg snyggt, bygg mer och bygg för guds skull så att vanliga människor har råd att bo där.

    SvaraRadera