20 mars, 2009

"Ska jag duscha sen... njae"


I de flesta skolor har de en timmes gymnastik i veckan, även i Mariskolan där min tjej går. På den timmen ska de byta om, duscha och i bästa fall hinna träna lite.
De är sju år och det normala för en mänsklig sjuåring är att springa omkring och bli svettig flera gånger per dag och självtorka där i mellan. Hoppa över duschen, säger jag. Men då lär de ju sig inte att man ska hålla sig ren och fräsch, säger du, det är också en del av skolan. Tvärtom. Många hoppar över gympan, för att duschningen känns jobbig, kränkande eller på annat sätt pinsam. Och vad är det stora problemet i Sverige i dag, är det att folk duschar för lite eller är det för lite träning som är problemet?

Vi är rädda för svett. Kanske är det lukten som kommer när vuxna blir svettiga av arbete, gammal svett som fått torka in sitta kvar kanske i dagar. Från den tiden när det inte var självklart att alla hade ett badrum. Svett är arbetarklass och fattigdom. Lortsverige.

Ny svett är inte farlig, visar forskning. Ny svett luktar inte. Barns svett luktar inte, eller mycket lite. Svett som torkat in, gud bevars, är inte farlig. Med svetten signalerar vi känslor och tillstånd, svetten innehåller karbamid som mjukar upp huden och, som i yogan, sägs den bevara den energin du arbetade upp när den utsöndrade. Duscha gärna morgon eller kväll, eller om du kört stenhårt under längre tid, men ett par svettdroppar under dagen är bara bra. Låt de komma.

Jo, jag duschar oftast när jag har tränat. Men då är jag redan träningsfrälst och dessutom kör jag hårt, hårdare än kidsen på skolgympan. Och aldrig efter yoga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar